Monday, June 4, 2012

[share] My supplement semasa mengandung

assalamualaikum
entri kali ni sy nak berkongsi pasal supment yg sy ambil ms pregnant
alhamdulillah ...now dh masuk 4 bulan
sihat walafiat..harapnye sehingga bersalin nanti..insyaallah

masa 1st pregnant dulu saya amek supplement dari klinik dl 4 bln pertama
nurse bagi vit asid folik untuk kuatkan folikel
then, zat besi dan mcm2 lagi
lepas tu , sy beli je obimin
ni pun slps kwn2 rekemenkan

untuk 2nd pregnancy ni
nurse bagi lagi asid folik dan vitamin c
vitamin C adalah utk cegah selsema
masa tu baru 9weeks(masuk 2 bulan)

selepas abes makan 30 biji yg nurse bagi
sy mula start amek supplement yg biasa sy ambil..Obimin
ade org cakap Obimin kna ambil after 3 months
tp sy ty doktor, doktor cakap xde masalah amek awal pn
mmg ade kauntiti asid folik yg cukup
so, hilang lah keraguan ku..hehe

nak beli ni sngnye
pg farmasi tanya ade tak Obimin
rasenye semua farmasi ade kot
yg ni Obimin yg biasa
Harga rasenye sekitar RM 30
ada 30 biji pil
amek 1 biji setiap hari, setiap pagi

nasihat nurse pd saya
if minum susu or minuman jenis bersusu, kena ambil before of after kita minum
sbb susu penghalang proses penyerapan zat vitamin ni

saya rekemenkan ambil waktu pagi, coz mmg memberikan tenaga sbb supplemennye cukup

Then, selepas abes obimin yg biasa
sy beli pula yg ni
Obimin Pluz

yg ni bezanya ngn Obimin biasa sbb dia ade DHA & EPA
Bagus utk otak baby
yg ni harganya RM 58 tp dpt diskaun RM 55
Dalamnya ade 30 capsule


Selain dari vitamin2, susu juga jadi sajian wajib setiap hari
even sekarang ni pun saya jadi addicted ngn susu
slalu sy minum 2x sehari
waktu pagi n malam
kdg2 sekali je

susu pilihan saya adlh susu Anmum Materna
Harganya dalam RM 38 kalo xsilap

Actly, ade satu lagi supplement yg sy selalu minum masa pregnant

Air klorofil jenama Gamat Emas
Puas cari, stok die susah dah nak dapat sekarang ni
air ni bagus sbb bagi tenaga
maklumlah, mama yang berkerjaya mmg cepat penat if pregnant

Lagi satu kesukaan saya, air kelapa
kata org tua, khasiatnya banyak, kulit anak akan cantik

selalunya org akn ckp kna banyak minum air kacang soya, baru anak kulit cerah
tp saya sejak dulu2 lagi mmg xsuka sangat ngn air kacang soya even mengandung pn sy xminum
tapi alhamdulillah, anak pertama saya cerah aje kulitnya
semuanya kuasa Allah Taala

ape2 pun, for preggy mummy
kna berpantang jugak makan ni
daging boleh mkn , tp jgn terlalu banyak, nnti darah tinggi pula

ok la..entri lain sy akan kongsi mengenai Pantang saya sms mengandung..

Wassalam


1 comment:

Anonymous said...

Pengalaman mengandung memang indah walaupun letih...
Mungkin puan nak tahu lebih lanjut pasal ptegnancy suplement

http://mamasyafi.wordpress.com/2013/09/15/shaklee-vitalea-vs-pregnancy-multi-vitamin/

jom baca entri ni juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...