Sunday, February 17, 2013

[ share ] Deflon boleh makan ke tak?

Salam..
kali ni nak kongsikan plak pengalaman selama lebih sebulan menggunakan produk Alfalfa Complex

masa my 2nd pregnancy dulu saya alami sembelit yang teruk sangat
masuk 5 bulan, bila perut dah makin membesar, makin teruk sembelitnya
pastu dah dekat 7bulan pregnancy, saya dapat satu lagi penyakit..
buasir..hhu..sakitnya Allah sahaja yang tahu
masa mula2 kena..tak selesa sangat bila duduk
tak boleh duduk lama2 plak tu
paling teruk masa dalam kereta untuk perjalanan jauh..
pastu saya ke klinik..masa kat private clinic..doctor ada bagi ubat dan dpt mc
Deflon namanya..katanya boleh diambil oleh pregnant mom
so saya makan lah..percaya sbb doctor ni pun doktor sakit puan

nasib baik dapat mc...pastu saya ke gov clinic plak..
saya tunjuk ubat Deflon tu pd MA kat situ..cepat2 dia call bahagian farmasi tanya status ubat ni 
yg saya dengar dia tanya boleh makan ke tak utk ibu mangandung
muka dia cam berkerut jer..sah tak leh makan..huhu
masa tu dlm fikiran mcm2 perkara negatif timbul
mcm mana baby dlm perut..ada kesan tak
sy cakap kat MA tu..mcm mana nak buat kalo sakit sangat
dahla kita kerja.kalo tak mkn ubt cmne nak baik..takkan mc je 
(tone suara : lembut tau ..hhihi)

dia cakap..makan panadol..n duduk atas ketul ais
ha..boleh bayang tak??

pastu..mc bersambung lagik..seminggu berehat jer kat umah
slps terambil daflon tu dlm 8 biji dah..means 4x makan la
saya stop...gov doc pun suh stop jugak..sbb katanya tak sesuai utk pregnant mom
tapi kan...dlm termakan ubat daflon tu..
Alhamdulillah..semakin elok pulak ..dah sembuh sikit buasir tu
now..baby Hani dah lahir..Alhamdulillah tiada masalah...
mungkin Allah terima doa saya..atau doa suami saya

Nak dijadikan cerita...masa last2 pregnancy saya berpantang mkn yg pedas2
takut terjadi lagik..huhu..tak tahan sakitnya..
banyakkan makan buah-buahan..
itulah akibatnya tak suka makan buah2an.
kan dah sakit diri sendiri...


 


No comments:

jom baca entri ni juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...