Monday, June 4, 2012

[ share ] BERPANTANG SEMASA MENGANDUNG

Salam..
dlm entri kali ni sy nak berkongsi pasal pantang saya(dari segi makanan) semasa pregnant

1. Nenas/air nenas/nenas yang dimasak

em...buah nenas ni org tua cakap cukup tajam...saya kalo dah tahu pregnant mmg awal2  lagi tak menyentuh sebarang makanan yang ada unsur nenas.even pizzza... hehe...Bukan ape, risau jugak nnti...sbb awal2 pregnancy kita dalam risiko...kena lah berjaga2..sayangkan baby dalam perut dan diri sendiri jugak.
Lagipun, if tak pregnant saya mmg xberapa suka buah nenas, sbb perut jenis sensitif...makan nenas , alamatnya asyik berulang alik  ke tandas la jawabnye

2. Air pepsi/coke/sarsi/air berkarbonat

Ha..kalo air pulak...mmg saya takkan minum jika dihidangkan air sarsi..kata kawan saya..air sarsi juga bahaya utk ibu mengandung..so, saya berpantang la...dalam pregnancy ni sy mmg tak sentuh langsung air berkarbonat..say NO to carbonated drinks..hehe..lagipun kandungan gulanya tinggi tu..


3. Air kopi/nescafe

Air nescafe ni sdap kan? hehe..sy suka minum tp xde la tahap ketagih..seminggu 1x @ 2x kali je
Masa pregnancy ni lagilah langsung tak minum..katenye air nescafe ni banyak kafein, xelok...

4. air tebu
ha..ini satu lagi jenis air yang saya xkan sentuh...tajama jugak ni kate org tua2...lagipun saya bukan minat sangat..hehe

ha..tu ajelah pantang saya...yang lain insyaallah saya makan semua..
tapi xdela buat alasan anak yang nak makan sampai mengidam makanan atau makanan yang susah utk dicari...sekadar ada sahaja

P/S : If ada kwn2 yang nak berkongsi, sila comment ye..

Wassalam

No comments:

jom baca entri ni juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...