Monday, January 23, 2012

[Utusan Online] 2,077 Pusat Asuhan Beroperasi Secara Haram

KUALA LUMPUR 22 Jan. - Sebanyak 2,077 pusat asuhan kanak-kanak dikenal pasti beroperasi secara haram di seluruh negara.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Heng Seai Kie berkata, pihaknya tiada pilihan selain membenarkan pusat terbabit beroperasi tanpa permit bagi menjaga kepentingan ibu bapa yang menghadapi kesukaran mendapatkan pengasuh untuk anak mereka.

Menurutnya, operasi dan pengurusan pusat asuhan terbabit akan dipantau dari semasa ke semasa oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi memastikan pengusaha mematuhi peraturan seperti faktor kebersihan dan keselamatan dalam premis.

"Jika dibandingkan dengan bilangan pusat asuhan kanak-kanak yang berdaftar pada masa ini, cuma ada 777 buah berbanding 2,077 pusat yang belum berdaftar," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kematian dua bayi lelaki, Muzaffar Mohd. Faizal, tiga bulan dan Arif Amsyar, tujuh bulan yang ditinggalkan di sebuah pusat asuhan di Taman Permata, Ampang, Khamis lalu, dipercayai akibat tersedak susu.

Selain itu, menurut Seai Kie, kegagalan pengusaha mendapatkan permit operasi pusat asuhan disebabkan halangan daripada penduduk setempat yang tidak membenarkan premis seperti itu beroperasi di kawasan mereka.

Katanya, kebenaran penduduk berhubung permohonan perkara itu perlu diperoleh sebelum Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Kesihatan melakukan pemeriksaan premis bagi memastikan permohonan mematuhi Akta Pusat Jagaan Kanak-kanak 1994 dan Akta Taska 1994.

Kata beliau, masalah itu dijangka diatasi pada masa terdekat melalui usaha pihaknya menubuhkan pusat sehenti bagi membantu memudahkan pengusaha pusat asuhan terbabit mendapatkan permit.

''Kita tidak boleh melonggarkan atau mengubah peraturan sedia ada semata-mata mahu memudahkan pengusaha mendapatkan permit memandangkan perkara ini melibatkan soal keselamatan dan kesihatan anak-anak.

''Kementerian juga dilihat tidak mahu berkeras dalam tindakan penguatkuasaan terhadap pengusaha premis pusat asuhan tanpa lesen kerana kita tidak mahu ibu bapa mengalami kesukaran ekoran tindakan seperti ini," katanya.

Mengenai tindakan terhadap pengusaha pusat asuhan pada insiden Khamis lalu, Seai Kie berkata, kertas siasatan kes itu telah dibuka dan pihaknya sedang mengumpul bukti berhubung kegagalan pihak berkenaan mematuhi peraturan sedia ada.

Kata beliau, selain kemungkinan berhadapan pendakwaan di mahkamah, pengusaha terbabit boleh dikompaun tidak lebih RM5,000 kerana menjalankan operasi pusat asuhan tanpa kebenaran JKM.

Pada masa sama, Seai Kie menasihatkan ibu bapa agar tidak terlalu terdesak dengan menghantar anak-anak mereka ke pusat jagaan yang tidak diketahui status operasinya tanpa merujuk terlebih dahulu dengan JKM.

Sementara itu, Polis sudah merakam keterangan tujuh individu bagi membantu siasatan berhubung kematian dua bayi di pusat asuhan Taman Permata di sini Khamis lalu.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, individu berkenaan termasuk pemilik dan penjaga pusat asuhan itu selain keluarga dua bayi berkenaan.

"Setakat ini, punca sebenar kematian dua bayi terbabit masih belum dapat dikenal pasti berikutan laporan bedah siasat masih belum diperoleh. Kita tunggu laporan itu untuk siasatan seterusnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

p/s : lagi bagus kan kalo pihak JKM senaraikan pusat jagaan kanak-kanak yang berdaftar di setiap negeri.Untuk rujukan ibu bapa.

No comments:

jom baca entri ni juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...